dvěma obecnými koncepty ­ stereotypizováním a předsudky. Uvedeme jen
konkrétní studie, které zkoumaly postoje okolí především k rasově smíše–
ným vztahům, popřípadě interkulturním svazkům, ve kterých jsou si kultu–
ry více vzdálené. Romano (1997) uvádí případ, kdy japonští rodiče bránili
svazku především proto, že od své dcery automaticky očekávali, že se o ně
na stáří postará namísto toho, aby se odstěhovala za svým mužem do cizi–
ny. Tito nechtěně nastávající tchán a tchyně použili pro zamezení sňatku
i peníze, kterými se snažili cizince vyplatit, a tím ho přimět k odchodu ze
země. 
Někteří autoři zaznamenali, že ačkoli mnohé vnější okolnosti interkul–
turních parnerských vztahů (negativní postoj rodičů, velká geografická
vzdálenost na počátku vztahu, komunikační bariéra a podobně) představují
pro oba partnery spíše překážky, objevuje se často v raných fázích vztahu
silná vzájemná přitažlivost vystupující navzdory negativnímu působení
těchto faktorů (Driscoll a kol., cit. podle Graham, Moeai, Shizuru, 1985).
Studie prováděná na vzorku vysokoškolských studentů ve Spojených stá–
tech podle těchto autorů dokazovala, že páry, které se setkávaly s nesouhla–
sem ze strany rodičů, vypovídaly o intenzivnějším prožívání lásky a přitaž–
livosti než páry bez překážek kladených míněním okolí. Tento jev nazvaný
jako „efekt Romea a Julie“ (Graham, Moeai, Shizuru, 1985, str. 428) však
podle autorů během trvání vztahu odeznívá a je vystřídán rostoucím vlivem
rodičovského zasahování do vztahu, způsobujícím zvyšující se vzájemnou
kritičnost partnerů a nedůvěru. Efekt Romea a Julie také ze začátku vztahu
přehlušuje nutnost vývoje porozumění a přijetí partnera, které jsou nezbyt–
né pro stabilní základ dlouhodobějších vztahů. 
Stejně jako obě výše zmíněné problematické oblasti mohou odlišné ná–
boženské hodnoty a způsoby praktikování víry představovat zdroj konflik–
tů i u monokulturního vztahu. V interkulturním vztahu však může být odliš–
nost náboženských přesvědčení všezahrnujícím tématem, které většinou
každý z partnerů přináší do vztahu jako dědictví ze své kultury a země. Roz–
díly se mohou objevit i u stejného druhu náboženství, a to ve způsobu, jak je
vnímáno a interpretováno v různých zemích. Romano (1997) uvádí jako pří–
klad egyptské a íránské muslimy, kteří vidí stejné principy různýma očima,
tak jako američtí a izraelští Židé, nebo pravoslavní křesťané v Etiopii (kom–
binující křesťanství s kmenovými praktikami) a v Rusku. Romano (1997,
str. 80) tvrdí, že u párů, ve kterých se setkávají dva lidé s různým nábožen–
ským přesvědčením (v určitém stupni vážnosti), většinou dochází ke třem ty–
109
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>